Thursday, April 30, 2009





O representante-chefe da União da Indústria de Cana-de-Açúcar (UNICA) na América do Norte, Joel Velasco, afirmou que a recente decisão do Estado americano da Califórnia, que atestou a vantagem do etanol brasileiro na redução das emissões de carbono, é um reconhecimento importante para o setor sucroenergético. Velasco participou como palestrante da conferência “Ethanol: The 2009 Market Dynamics”, da F.O.Lichts, realizada em Nova York nesta quarta-feira (29/04/2009).


De acordo com Velasco, o que tornou possível a conclusão favorável do Conselho de Qualidade do Ar do Estado americano da Califórnia (CARB) sobre o etanol de cana-de-açúcar foi a redução comprovada na emissão de gases do efeito estufa proporcionada pelo biocombustível brasileiro na comparação direta com a gasolina. O comentário de Velasco teve como base a decisão do CARB, anunciada em 23/04/2009, que aprovou regulamentação inédita de um Padrão de Combustível de Baixa Emissão de Carbono, ou LCFS (clique aqui e leia mais). Na Califórnia, rodam cerca de 30 milhões de veículos, aproximadamente o mesmo número de toda a frota brasileira.

Velasco frisou o papel histórico desempenhado pela Califórnia, por liderar o mundo ao estimular o uso de combustíveis de baixa emissão de carbono. “Não podemos esquecer, porém, que qualquer avaliação realista das emissões de carbono causadas pelo cultivo de cana no Brasil precisa também refletir as políticas amplas que vêm sendo implantadas no País, como a eliminação gradativa da queima, ampliação da colheita mecanizada e a expansão da produção de bioeletricidade a partir da queima de bagaço”.

A participação da UNICA no evento aconteceu dentro do escopo do projeto Apex-Brasil/UNICA, iniciado em janeiro deste ano, parceria com a Agência Brasileira de Promoção de Exportações e Investimentos (Apex-Brasil), ligada ao Ministério do Desenvolvimento, Indústria e Comércio Exterior. O objetivo do projeto Apex-Brasil/UNICA é promover a imagem do etanol brasileiro de cana-de-açúcar como energia limpa e renovável ao redor do mundo.




O representante-chefe da União da Indústria de Cana-de-Açúcar (UNICA) na América do Norte, Joel Velasco, afirmou que a recente decisão do Estado americano da Califórnia, que atestou a vantagem do etanol brasileiro na redução das emissões de carbono, é um reconhecimento importante para o setor sucroenergético. Velasco participou como palestrante da conferência “Ethanol: The 2009 Market Dynamics”, da F.O.Lichts, realizada em Nova York nesta quarta-feira (29/04/2009).


De acordo com Velasco, o que tornou possível a conclusão favorável do Conselho de Qualidade do Ar do Estado americano da Califórnia (CARB) sobre o etanol de cana-de-açúcar foi a redução comprovada na emissão de gases do efeito estufa proporcionada pelo biocombustível brasileiro na comparação direta com a gasolina. O comentário de Velasco teve como base a decisão do CARB, anunciada em 23/04/2009, que aprovou regulamentação inédita de um Padrão de Combustível de Baixa Emissão de Carbono, ou LCFS (clique aqui e leia mais). Na Califórnia, rodam cerca de 30 milhões de veículos, aproximadamente o mesmo número de toda a frota brasileira.

Velasco frisou o papel histórico desempenhado pela Califórnia, por liderar o mundo ao estimular o uso de combustíveis de baixa emissão de carbono. “Não podemos esquecer, porém, que qualquer avaliação realista das emissões de carbono causadas pelo cultivo de cana no Brasil precisa também refletir as políticas amplas que vêm sendo implantadas no País, como a eliminação gradativa da queima, ampliação da colheita mecanizada e a expansão da produção de bioeletricidade a partir da queima de bagaço”.

A participação da UNICA no evento aconteceu dentro do escopo do projeto Apex-Brasil/UNICA, iniciado em janeiro deste ano, parceria com a Agência Brasileira de Promoção de Exportações e Investimentos (Apex-Brasil), ligada ao Ministério do Desenvolvimento, Indústria e Comércio Exterior. O objetivo do projeto Apex-Brasil/UNICA é promover a imagem do etanol brasileiro de cana-de-açúcar como energia limpa e renovável ao redor do mundo.

Abastecer com álcool é vantajoso em 17 Estados


SÃO PAULO - O álcool combustível está competitivo no tanque dos carros flex fuel em 17 Estados brasileiros, de acordo com dados da Agência Nacional de Petróleo (ANP), compilados pela Agência Estado, referentes à semana terminada na sexta-feira passada (dia 24). A vantagem é calculada considerando que a potência energética do motor a álcool é de 70% dos motores à gasolina. Já a gasolina segue vantajosa em cinco Estados brasileiros. Em outras cinco unidades da federação é indiferente o uso pelo consumidor do álcool combustível ou da gasolina.



Segundo o levantamento, levando-se em conta que o álcool é mais vantajoso se representar até 70% do preço da gasolina, os Estados onde a vantagem do combustível à base de cana-de-açúcar é mais significativa são: São Paulo, onde o preço do álcool é 53,47% do preço da gasolina, Mato Grosso (56,35%), Paraná (56,81%), Bahia (60,59%), Espírito Santo (61,78%), Mato Grosso do Sul (62,62%) e Alagoas (62,73%). Os sete Estados mais competitivos respondem por 70% do consumo de álcool do País.



Já a gasolina continua mais vantajosa principalmente em Roraima (preço do etanol é 80,25% do valor da gasolina), Pará (75,44%) e Piauí (75,2%). É indiferente utilizar álcool ou gasolina no tanque no Amazonas, Ceará, Paraíba, Rio Grande do Norte e Rondônia.

Abastecer com álcool é vantajoso em 17 Estados


SÃO PAULO - O álcool combustível está competitivo no tanque dos carros flex fuel em 17 Estados brasileiros, de acordo com dados da Agência Nacional de Petróleo (ANP), compilados pela Agência Estado, referentes à semana terminada na sexta-feira passada (dia 24). A vantagem é calculada considerando que a potência energética do motor a álcool é de 70% dos motores à gasolina. Já a gasolina segue vantajosa em cinco Estados brasileiros. Em outras cinco unidades da federação é indiferente o uso pelo consumidor do álcool combustível ou da gasolina.



Segundo o levantamento, levando-se em conta que o álcool é mais vantajoso se representar até 70% do preço da gasolina, os Estados onde a vantagem do combustível à base de cana-de-açúcar é mais significativa são: São Paulo, onde o preço do álcool é 53,47% do preço da gasolina, Mato Grosso (56,35%), Paraná (56,81%), Bahia (60,59%), Espírito Santo (61,78%), Mato Grosso do Sul (62,62%) e Alagoas (62,73%). Os sete Estados mais competitivos respondem por 70% do consumo de álcool do País.



Já a gasolina continua mais vantajosa principalmente em Roraima (preço do etanol é 80,25% do valor da gasolina), Pará (75,44%) e Piauí (75,2%). É indiferente utilizar álcool ou gasolina no tanque no Amazonas, Ceará, Paraíba, Rio Grande do Norte e Rondônia.

Produção de cana deve superar safra anterior em 45 milhões de toneladas


A moagem de cana-de-açúcar na região Centro-Sul deve ter um aumento de 45 milhões de toneladas em relação à safra 2008/2009. A expectativa é de que sejam colhidas 550 milhões de toneladas, contra as 505 milhões de toneladas registradas anteriormente. A estimativa é da Única (União da Indústria da Cana-de-açucar).

O percentual destinado à produção de açúcar também deverá ser maior em 2009/2010 e abrangerá em 42 % da safra, contra 39,5% observados na safra anterior.

A produção de etanol deverá crescer 4,7% e chegar 26,3 bilhões de litros. Na safra passada, foram produzidos 25,1 bilhões de litros.

Produção de cana deve superar safra anterior em 45 milhões de toneladas


A moagem de cana-de-açúcar na região Centro-Sul deve ter um aumento de 45 milhões de toneladas em relação à safra 2008/2009. A expectativa é de que sejam colhidas 550 milhões de toneladas, contra as 505 milhões de toneladas registradas anteriormente. A estimativa é da Única (União da Indústria da Cana-de-açucar).

O percentual destinado à produção de açúcar também deverá ser maior em 2009/2010 e abrangerá em 42 % da safra, contra 39,5% observados na safra anterior.

A produção de etanol deverá crescer 4,7% e chegar 26,3 bilhões de litros. Na safra passada, foram produzidos 25,1 bilhões de litros.

Sunday, April 26, 2009

Gigante do petróleo britânica quer fim do imposto de importação ao etanol brasileiro


A gigante britânica do petróleo BP enviou carta ao Conselho de Qualidade do Ar do Estado da Califórnia (Carb, da sigla em inglês), que que votaria ontem a regulamentação para reduzir a emissão de dióxido de carbono no estado, pedindo a eliminação do imposto de importação do etanol do Brasil, produzido a partir de cana-de-açúcar.

A carta, assinada pelo diretor da BP, Ralph Moran, que é responsável pelas questões ambientais da companhia, afirma que a BP "apoia a Califórnia a tomar conhecimento da oportunidade que o etanol de cana do Brasil oferece ao programa de redução de emissões". A carta também diz que a BP "acredita que o etanol de cana é o biocombustível com menor nível de carbono que estará disponível nos primeiros anos de vigência do padrão de combustível com pouco carbono".

Datado de 21 de abril, o documento diz que, ao defender a retirada do imposto de importação do etanol brasileiro, a Califórnia daria um forte sinal para os legisladores de Washington que o estado está seriamente comprometido em atingir as metas de redução de gases que provocam o efeito estufa através do padrão de combustível com pouco nível de carbono.

A BP é a única petrolífera do mundo que investe em etanol no Brasil. A empresa detém 50% da Tropical Bioenergia, usina localizada no município de Edéia, no Estado de Goiás, resultante de investimentos de US$ 683 milhões feitos em conjunto com Grupo Maeda e a SantelisaVale, agora parte do Louis Dreyfus Commodities.

A Tropical BioEnergia iniciou suas atividades em setembro de 2008, no final da safra 2008/09. Recentemente, o presidente mundial da BP, Tony Wayward, afirmou que a petrolífera irá investir US$ 6 milhões em etanol de cana-de-açúcar no Brasil nos próximos 10 anos.

Gigante do petróleo britânica quer fim do imposto de importação ao etanol brasileiro


A gigante britânica do petróleo BP enviou carta ao Conselho de Qualidade do Ar do Estado da Califórnia (Carb, da sigla em inglês), que que votaria ontem a regulamentação para reduzir a emissão de dióxido de carbono no estado, pedindo a eliminação do imposto de importação do etanol do Brasil, produzido a partir de cana-de-açúcar.

A carta, assinada pelo diretor da BP, Ralph Moran, que é responsável pelas questões ambientais da companhia, afirma que a BP "apoia a Califórnia a tomar conhecimento da oportunidade que o etanol de cana do Brasil oferece ao programa de redução de emissões". A carta também diz que a BP "acredita que o etanol de cana é o biocombustível com menor nível de carbono que estará disponível nos primeiros anos de vigência do padrão de combustível com pouco carbono".

Datado de 21 de abril, o documento diz que, ao defender a retirada do imposto de importação do etanol brasileiro, a Califórnia daria um forte sinal para os legisladores de Washington que o estado está seriamente comprometido em atingir as metas de redução de gases que provocam o efeito estufa através do padrão de combustível com pouco nível de carbono.

A BP é a única petrolífera do mundo que investe em etanol no Brasil. A empresa detém 50% da Tropical Bioenergia, usina localizada no município de Edéia, no Estado de Goiás, resultante de investimentos de US$ 683 milhões feitos em conjunto com Grupo Maeda e a SantelisaVale, agora parte do Louis Dreyfus Commodities.

A Tropical BioEnergia iniciou suas atividades em setembro de 2008, no final da safra 2008/09. Recentemente, o presidente mundial da BP, Tony Wayward, afirmou que a petrolífera irá investir US$ 6 milhões em etanol de cana-de-açúcar no Brasil nos próximos 10 anos.

Friday, April 24, 2009

BRASKEM green plastic project BRAZIL


SÃO PAULO, 23 de abril de 2009 - On Wednesday Brazilian petrochemical company Braskem laid the cornerstone of the Projeto de Polietileno Verde (Green Polyethylene Project) at the Triunfo Petrochemical Complex (Rio Grande do Sul). The plant will be the first in the world to use sugar cane ethanol to make 100% renewable ethane and polyethylene on a commercial scale.

The total investment will be R$500 million and the plant will make 200,000 tons/year of ethane, that will be converted into the same amount of polyethylene at existing plants at the Triunfo complex. The plant's operations are scheduled to start in the final quarter of 2010 and the sales in 2011.

The Green Polyethylene Project will consume some 470 million liters of ethanol/ year, which will initially be brought by ship from other regions in the country to the Santa Clara terminal, in Triunfo, and then transported via pipeline to the plant. The project is part of a R$1 billion investment plan launched by Braskem in Rio Grande do Sul for the next three years.

BRASKEM green plastic project BRAZIL


SÃO PAULO, 23 de abril de 2009 - On Wednesday Brazilian petrochemical company Braskem laid the cornerstone of the Projeto de Polietileno Verde (Green Polyethylene Project) at the Triunfo Petrochemical Complex (Rio Grande do Sul). The plant will be the first in the world to use sugar cane ethanol to make 100% renewable ethane and polyethylene on a commercial scale.

The total investment will be R$500 million and the plant will make 200,000 tons/year of ethane, that will be converted into the same amount of polyethylene at existing plants at the Triunfo complex. The plant's operations are scheduled to start in the final quarter of 2010 and the sales in 2011.

The Green Polyethylene Project will consume some 470 million liters of ethanol/ year, which will initially be brought by ship from other regions in the country to the Santa Clara terminal, in Triunfo, and then transported via pipeline to the plant. The project is part of a R$1 billion investment plan launched by Braskem in Rio Grande do Sul for the next three years.

Thursday, April 23, 2009

South Africa to sell biodiesel to Germany


South Africa signed a contract to export between 70 and 90% of output from a planned 400,000 tonnes a year biodiesel plant to Germany. An environmental impact assessment is under way and production from the plant, located in the Elidz area, will start next year.This is part of an initiative by the South African government to encourage export-oriented growth in the country through the attraction of foreign and local investors.This initiative- The East London Industrial Development Zone (Elidz), has secured the long-term contract to export from a planned 400000-ton -a-year biodiesel plant in the Eastern Cape to Germany, the body said in mid-March.Canola will be the feedstock for the plant. Elidz and its partners in the project -- the Eastern Cape Development Corporation, Asgi-SA Eastern Cape and the Department of Agriculture -- had chosen canola because it met the strict European Union quality specifications.Elidz business development manager Msokoli Ntombana says Elidz had a ‘long-standing’ contract to export the output from the plant to Germany, ‘as this is suitable biodiesel for the cold European conditions that other feedstock cannot meet’.Meanwhile, the Southern African Biofuel Association (Basa) has moved to defend the industry amid perceptions that its development in SA could hamper food security.The advent of a viable biofuels industry has often raised questions about its impact on food security.In a move that has dented the hopes of the proponents of biofuels, the South African government has excluded maize from potential feedstock of biofuels as it is a staple crop for most South Africans. Rising maize prices also motivated the move.

South Africa to sell biodiesel to Germany


South Africa signed a contract to export between 70 and 90% of output from a planned 400,000 tonnes a year biodiesel plant to Germany. An environmental impact assessment is under way and production from the plant, located in the Elidz area, will start next year.This is part of an initiative by the South African government to encourage export-oriented growth in the country through the attraction of foreign and local investors.This initiative- The East London Industrial Development Zone (Elidz), has secured the long-term contract to export from a planned 400000-ton -a-year biodiesel plant in the Eastern Cape to Germany, the body said in mid-March.Canola will be the feedstock for the plant. Elidz and its partners in the project -- the Eastern Cape Development Corporation, Asgi-SA Eastern Cape and the Department of Agriculture -- had chosen canola because it met the strict European Union quality specifications.Elidz business development manager Msokoli Ntombana says Elidz had a ‘long-standing’ contract to export the output from the plant to Germany, ‘as this is suitable biodiesel for the cold European conditions that other feedstock cannot meet’.Meanwhile, the Southern African Biofuel Association (Basa) has moved to defend the industry amid perceptions that its development in SA could hamper food security.The advent of a viable biofuels industry has often raised questions about its impact on food security.In a move that has dented the hopes of the proponents of biofuels, the South African government has excluded maize from potential feedstock of biofuels as it is a staple crop for most South Africans. Rising maize prices also motivated the move.

Monday, April 20, 2009

ETHANOL IN INDIA


India imports nearly 70% of its annual crude petroleum requirement, which is appox. 110 million tons. The prices are in the range of US$ 50-70 per barrel, and the expenditure on crude purchase is in the range of Rs.1600 billion per year, impacting in a big way, the country's foreign exchange reserves.

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The petroleum industry now looks very committed to the use of ethanol as fuel, as it is expected to benefit sugarcane farmers as well as the oil industry in the long run. Ethanol (FUEL ETHANOL) can also be produced from wheat, corn, beet, sweet sorghum etc. Ethanol is one of the best tools to fight vehicular pollution, contains 35% oxygen that helps complete combustion of fuel and thus reduces harmful tailpipe emissions. It also reduces particulate emissions that pose a health hazard.

ETHANOL IN INDIA


India imports nearly 70% of its annual crude petroleum requirement, which is appox. 110 million tons. The prices are in the range of US$ 50-70 per barrel, and the expenditure on crude purchase is in the range of Rs.1600 billion per year, impacting in a big way, the country's foreign exchange reserves.

The petroleum industry now looks very committed to the use of ethanol as fuel, as it is expected to benefit sugarcane farmers as well as the oil industry in the long run. Ethanol (FUEL ETHANOL) can also be produced from wheat, corn, beet, sweet sorghum etc. Ethanol is one of the best tools to fight vehicular pollution, contains 35% oxygen that helps complete combustion of fuel and thus reduces harmful tailpipe emissions. It also reduces particulate emissions that pose a health hazard.

Sunday, April 19, 2009

Investment worth $710m flows into Mozambique ethanol projects.


Foreign companies have invested about $710-million in Mozambique to produce 440-million litres of ethanol a year from sugar cane, a government official said on April 14.

Roberto Albino, director of the Mozambique government's Centre for Agricultural Promotion (Cepagri), said that 48 000 ha has been set aside for the production of sugarcane across six provinces in the southern Africa country.

"The money is coming from three foreign companies, ProCana, Principle Energy and Groun Resources," he said.

ProCana Ltd. is a Mozambican company which has an investment agreement with Mozambique's government ethanol plant.

Principle Energy is a renewables energy company in which London-listed fund manager Principle Capital has a significant undisclosed stake.

Albino said the projects could generate between 7 000 and 10 000 jobs.

Mozambique has approved biofuel projects using ethanol as the primary source since 2007.

Albino said Cepagri has various proposals for ethanol production from cane sugar and sorghum, being considered throughout Mozambique.

"If all projects were approved it would mean by 2020 an area of between 80,000 and 130,000 hectares would be under cultivation producing between 835 million and 1.6 billion litres of ethanol a year", he said.

"The government has received a series of other proposals to produce ethanol, not only from sugar cane, but also from millet, in no less than six provinces", said Albino.

CEPAGRI said most of this ethanol would be exported to the European Union.

Last month, Mozambique drafted a strategy for the production of biofuels from the drought-resistant jatropha crop, which contains up to 40 percent oil.

Jatropha is a non-food crop whose oil can be used to produce biodiesel. It can be grown on semi-arid land and its proponents say it poses less of a threat to food production than other biofuel feedstocks such as grains and vegetable oils.

The government said it has received requests to open up more than 5 million hectares of land for the production of bio-diesel, with coconuts, sunflowers and the weed-like jatropha plant being tested as possible feedstock.

Investment worth $710m flows into Mozambique ethanol projects.


Foreign companies have invested about $710-million in Mozambique to produce 440-million litres of ethanol a year from sugar cane, a government official said on April 14.

Roberto Albino, director of the Mozambique government's Centre for Agricultural Promotion (Cepagri), said that 48 000 ha has been set aside for the production of sugarcane across six provinces in the southern Africa country.

"The money is coming from three foreign companies, ProCana, Principle Energy and Groun Resources," he said.

ProCana Ltd. is a Mozambican company which has an investment agreement with Mozambique's government ethanol plant.

Principle Energy is a renewables energy company in which London-listed fund manager Principle Capital has a significant undisclosed stake.

Albino said the projects could generate between 7 000 and 10 000 jobs.

Mozambique has approved biofuel projects using ethanol as the primary source since 2007.

Albino said Cepagri has various proposals for ethanol production from cane sugar and sorghum, being considered throughout Mozambique.

"If all projects were approved it would mean by 2020 an area of between 80,000 and 130,000 hectares would be under cultivation producing between 835 million and 1.6 billion litres of ethanol a year", he said.

"The government has received a series of other proposals to produce ethanol, not only from sugar cane, but also from millet, in no less than six provinces", said Albino.

CEPAGRI said most of this ethanol would be exported to the European Union.

Last month, Mozambique drafted a strategy for the production of biofuels from the drought-resistant jatropha crop, which contains up to 40 percent oil.

Jatropha is a non-food crop whose oil can be used to produce biodiesel. It can be grown on semi-arid land and its proponents say it poses less of a threat to food production than other biofuel feedstocks such as grains and vegetable oils.

The government said it has received requests to open up more than 5 million hectares of land for the production of bio-diesel, with coconuts, sunflowers and the weed-like jatropha plant being tested as possible feedstock.

Friday, April 17, 2009

USA - Government Fuel Goals Will Require Higher Ethanol Blends, Study Concludes


A new report on biofuels is urging that better infrastructure and more aggressive policies necessary if the nation is to meet its mandates for ethanol and other alternative fuels.

The report, by the National Commission on Energy Policy, argues that the nation needs to increase the amount of ethanol blended into gasoline, as well as make it easier for biofuels plants and pipelines to get government permits and make it easier to transport ethanol.

The “renewable fuels standard” calls for Americans to use 36 billion gallons of biofuel in 2022, up from the current 9 billion today.

The report cited a need for more “flex-fuel” vehicles that can fill up with 85 percent ethanol, as well as more gasoline stations offering the fuel. Currently an estimated 1 percent of gas stations around the country offer flex fuel, according to the National Ethanol Vehicle Coalition.

In addition, a higher blend of ethanol will be needed for regular cars, the report said. Currently many stations around the country provide a 10 percent ethanol blend, but the industry is pushing the Environmental Protection Agency to lift that “blend wall” by a few percentage points.

Moving ethanol long distances is also a challenge. Currently most ethanol travels by rail, truck or barge — and there is only one, small ethanol pipeline in the country (ethanol’s ability to attract water makes it hard to channel through pipelines).

Improvements such as better off-loading facilities at blending terminals along train lines, and remedying the country’s shortage of truck drivers, could help the industry.

Most members of the task force that put together the biofuels report are from the oil and pipeline industries, and the study avoids the controversial question of whether or not corn ethanol — the main source of alternative fuels today in this country — is a desirable fuel. Many environmentalists have criticized corn ethanol for its environmental costs, although the government timeline calls for corn ethanol production to plateau as cellulosic ethanol production increases.

Although the report emphasizes that it is important for industry to know that the government is serious about enforcing the biofuels targets, the cellulosic mandate already looks to be falling short.

Next year, the country is supposed to produce 100 million gallons of advanced biofuel — that is, fuel derived mainly cellulosic ethanol, made from corn cobs, switchgrass or other non-corn items. Currently — as my colleague Clifford Krauss has written — there are no commercial-scale cellulosic plants, though a few are under construction.

Meanwhile, as my colleague’s article also mentions, the corn ethanol industry — hit by volatile corn and gasoline prices — is in bad shape too.

USA - Government Fuel Goals Will Require Higher Ethanol Blends, Study Concludes


A new report on biofuels is urging that better infrastructure and more aggressive policies necessary if the nation is to meet its mandates for ethanol and other alternative fuels.

The report, by the National Commission on Energy Policy, argues that the nation needs to increase the amount of ethanol blended into gasoline, as well as make it easier for biofuels plants and pipelines to get government permits and make it easier to transport ethanol.

The “renewable fuels standard” calls for Americans to use 36 billion gallons of biofuel in 2022, up from the current 9 billion today.

The report cited a need for more “flex-fuel” vehicles that can fill up with 85 percent ethanol, as well as more gasoline stations offering the fuel. Currently an estimated 1 percent of gas stations around the country offer flex fuel, according to the National Ethanol Vehicle Coalition.

In addition, a higher blend of ethanol will be needed for regular cars, the report said. Currently many stations around the country provide a 10 percent ethanol blend, but the industry is pushing the Environmental Protection Agency to lift that “blend wall” by a few percentage points.

Moving ethanol long distances is also a challenge. Currently most ethanol travels by rail, truck or barge — and there is only one, small ethanol pipeline in the country (ethanol’s ability to attract water makes it hard to channel through pipelines).

Improvements such as better off-loading facilities at blending terminals along train lines, and remedying the country’s shortage of truck drivers, could help the industry.

Most members of the task force that put together the biofuels report are from the oil and pipeline industries, and the study avoids the controversial question of whether or not corn ethanol — the main source of alternative fuels today in this country — is a desirable fuel. Many environmentalists have criticized corn ethanol for its environmental costs, although the government timeline calls for corn ethanol production to plateau as cellulosic ethanol production increases.

Although the report emphasizes that it is important for industry to know that the government is serious about enforcing the biofuels targets, the cellulosic mandate already looks to be falling short.

Next year, the country is supposed to produce 100 million gallons of advanced biofuel — that is, fuel derived mainly cellulosic ethanol, made from corn cobs, switchgrass or other non-corn items. Currently — as my colleague Clifford Krauss has written — there are no commercial-scale cellulosic plants, though a few are under construction.

Meanwhile, as my colleague’s article also mentions, the corn ethanol industry — hit by volatile corn and gasoline prices — is in bad shape too.

Thursday, April 16, 2009

As primeiras conseqüências das alterações climáticas já podem ser notadas


"O Atlas da Mudança Climática", da Publifolha, apresenta os pontos cruciais que ajudam a entender as causas dessa nova realidade e os possíveis impactos na vida de todos. A publicação é uma fonte valiosa de informação para interessados em questões ambientais, professores, estudantes e responsáveis por políticas públicas e privadas.
O livro trata das conseqüências das mudanças climáticas no futuro próximo, da necessidade de redução da emissão de gás carbônico, além das ações necessárias para evitar catástrofes, entre outras questões.
Ricamente ilustrado com mais de 50 mapas e gráficos, o Atlas traz dados completos de 192 países e apresenta um capítulo especial sobre o Brasil com informações completas sobre as alterações em cada região e discute a participação do país na Convenção-Quadro das Nações Unidas sobre Mudança do Clima (UNFCCC) e no Protocolo de Kyoto.
O volume também discute as ações públicas e individuais que podem ser tomadas para reduzir a emissão de gases de efeito estufa e as alterações climáticas.
Os autores
Kirstin Dow é professora associada do Departamento de Geografia da University of South Carolina e pesquisadora sênior convidada do Stockholm Environment Institute. Seus temas de pesquisa são sempre relacionados ao clima, à vulnerabilidade, às mudanças ambientais e à sociedade. Ela é conselheira nacional da Association of American Geographers, colaboradora da Millennium Ecosystem Assessment e investigadora-chefe da rede RISA (Regional Integrated Science and Assessment) da NOAA, que pesquisa sobre o clima.
Thomas E. Downing é diretor do Stockholm Environment Institute, Oxford Office, e colaborador visitante da Queen Elizabeth House, University of Oxford. Na ReFoundation de Munique é catedrático em vulnerabilidade social no Instituto para o Meio Ambiente e Segurança Humana das Nações Unidas. Seus temas de pesquisa estão ligados ao clima e à sociedade. Ele integra o Painel Intergovernamental sobre Mudança do Clima, já dirigiu a Força-Tarefa sobre Vulnerabilidade da International Geographical Union e ainda é conselheiro do Programa de Impactos Ambientais do Comitê para o Desenvolvimento Internacional da Câmara dos Comuns no Reino Unido.

As primeiras conseqüências das alterações climáticas já podem ser notadas


"O Atlas da Mudança Climática", da Publifolha, apresenta os pontos cruciais que ajudam a entender as causas dessa nova realidade e os possíveis impactos na vida de todos. A publicação é uma fonte valiosa de informação para interessados em questões ambientais, professores, estudantes e responsáveis por políticas públicas e privadas.
O livro trata das conseqüências das mudanças climáticas no futuro próximo, da necessidade de redução da emissão de gás carbônico, além das ações necessárias para evitar catástrofes, entre outras questões.
Ricamente ilustrado com mais de 50 mapas e gráficos, o Atlas traz dados completos de 192 países e apresenta um capítulo especial sobre o Brasil com informações completas sobre as alterações em cada região e discute a participação do país na Convenção-Quadro das Nações Unidas sobre Mudança do Clima (UNFCCC) e no Protocolo de Kyoto.
O volume também discute as ações públicas e individuais que podem ser tomadas para reduzir a emissão de gases de efeito estufa e as alterações climáticas.
Os autores
Kirstin Dow é professora associada do Departamento de Geografia da University of South Carolina e pesquisadora sênior convidada do Stockholm Environment Institute. Seus temas de pesquisa são sempre relacionados ao clima, à vulnerabilidade, às mudanças ambientais e à sociedade. Ela é conselheira nacional da Association of American Geographers, colaboradora da Millennium Ecosystem Assessment e investigadora-chefe da rede RISA (Regional Integrated Science and Assessment) da NOAA, que pesquisa sobre o clima.
Thomas E. Downing é diretor do Stockholm Environment Institute, Oxford Office, e colaborador visitante da Queen Elizabeth House, University of Oxford. Na ReFoundation de Munique é catedrático em vulnerabilidade social no Instituto para o Meio Ambiente e Segurança Humana das Nações Unidas. Seus temas de pesquisa estão ligados ao clima e à sociedade. Ele integra o Painel Intergovernamental sobre Mudança do Clima, já dirigiu a Força-Tarefa sobre Vulnerabilidade da International Geographical Union e ainda é conselheiro do Programa de Impactos Ambientais do Comitê para o Desenvolvimento Internacional da Câmara dos Comuns no Reino Unido.

Wednesday, April 15, 2009

France’s Louis Dreyfus Acquires Significant Stake in Santelisa Vale, Will Mill More Sugarcane than Australia.


Santelisa Vale, a company formed in 2007 after the merger of the Santa Elisa and Vale do Rosario sugar and ethanol companies, has just sold a significant stake to Louis Dreyfus Commodities Bioenergia S.A. The exact numbers have not been disclosed.Before the deal with Louis Dreyfus was approved on Monday, April 6th, a host of other contenders, including Sao Martinho and Bunge, had attempted to woo Santelisa Vale. At the time, offers for a 40% stake were estimated by the local business media at BRL 3 billion, or USD 1.4 billion.Together, the two companies will have a combined yearly processing capacity of 40 million tonnes of sugarcane – more than the entire Australian output in the 2007-2008 harvest year, a paltry 36 million tonnes. In milling capacity, Santelisa Vale-Louis Dreyfus are also just a step behind Cosan, the world’s largest producer of sugar and ethanol, which milled 40.3 million tonnes in the 2007-2008 season, producing 3.24 million tonnes of sugar and 1.52 billion liters (400,000 gallons) of ethanol (see MD&A, p. 4, in Form 20-F here). One tonne of sugarcane yields, on average, 80 liters, or 21.16 gallons, of ethanol.

France’s Louis Dreyfus Acquires Significant Stake in Santelisa Vale, Will Mill More Sugarcane than Australia.


Santelisa Vale, a company formed in 2007 after the merger of the Santa Elisa and Vale do Rosario sugar and ethanol companies, has just sold a significant stake to Louis Dreyfus Commodities Bioenergia S.A. The exact numbers have not been disclosed.Before the deal with Louis Dreyfus was approved on Monday, April 6th, a host of other contenders, including Sao Martinho and Bunge, had attempted to woo Santelisa Vale. At the time, offers for a 40% stake were estimated by the local business media at BRL 3 billion, or USD 1.4 billion.Together, the two companies will have a combined yearly processing capacity of 40 million tonnes of sugarcane – more than the entire Australian output in the 2007-2008 harvest year, a paltry 36 million tonnes. In milling capacity, Santelisa Vale-Louis Dreyfus are also just a step behind Cosan, the world’s largest producer of sugar and ethanol, which milled 40.3 million tonnes in the 2007-2008 season, producing 3.24 million tonnes of sugar and 1.52 billion liters (400,000 gallons) of ethanol (see MD&A, p. 4, in Form 20-F here). One tonne of sugarcane yields, on average, 80 liters, or 21.16 gallons, of ethanol.

Biofuel in Sweden


Sweden has achieved the largest E85 flexible-fuel vehicle fleet in Europe, with a sharp growth from 717 vehicles in 2001 to 116,695 by July 2008. The recent and accelerated growth of the Swedish fleet of E85 flexifuel vehicles is the result of the National Climate Policy in Global Cooperation Bill passed in 2005, which not only ratified the Kyoto Protocol but also sought to meet the 2003 EU Biofuels Directive regarding targets for use of biofuels, and also let to the 2006 government's commitment to eliminate oil imports by 2020, with the support of BIL Sweden, the national association for the automobile industry.
In order to achieve these goals several government incentives were implemented. Biofuels were exempted of both, the CO2 and energy taxes until 2009, resulting in a 30% price reduction at the pump of E85 fuel over gasoline and 40% for biodiesel. Furthermore, other demand side incentives for flexifuel vehicle owners include a USD 1,800 bonus to buyers of FFVs, exemption from the Stockholm congestion tax, up to 20% discount on auto insurance, free parking spaces in most of the largest cities, ower annual registration taxes, and a 20% tax reduction for flexifuel company cars. Also, a part of the program, the Swedish Government ruled that 25% of their vehicle purchases (excluding police, fire and ambulance vehicles) must be alternative fuel vehicles. By the first months of 2008, this package of incentives resulted in sales of flexible-fuel cars representing 25% of new car sales.
On the supply side, since 2005 the gasoline fulling stations selling more than 3 million liters of fuel a year are required to sell at least one type of biofuel, resulting in more than 1,200 gas stations selling E85 by August 2008. Despite all the sharp growth of E85 flexifuel cars, by 2007 they represented just 2% of the 4 million Swedish vehicle fleet. In addition, this law also mandated all new filling stations to offer alternative fuels, and stations with an annual volume of more than 1 million liters are required to have an alternative fuel pump by 31 December 2009. Therefore, the number of E85 pumps is expected to reach by 2009 nearly 60% of Sweden’s 4,000 filling stations.

Biofuel in Sweden


Sweden has achieved the largest E85 flexible-fuel vehicle fleet in Europe, with a sharp growth from 717 vehicles in 2001 to 116,695 by July 2008. The recent and accelerated growth of the Swedish fleet of E85 flexifuel vehicles is the result of the National Climate Policy in Global Cooperation Bill passed in 2005, which not only ratified the Kyoto Protocol but also sought to meet the 2003 EU Biofuels Directive regarding targets for use of biofuels, and also let to the 2006 government's commitment to eliminate oil imports by 2020, with the support of BIL Sweden, the national association for the automobile industry.
In order to achieve these goals several government incentives were implemented. Biofuels were exempted of both, the CO2 and energy taxes until 2009, resulting in a 30% price reduction at the pump of E85 fuel over gasoline and 40% for biodiesel. Furthermore, other demand side incentives for flexifuel vehicle owners include a USD 1,800 bonus to buyers of FFVs, exemption from the Stockholm congestion tax, up to 20% discount on auto insurance, free parking spaces in most of the largest cities, ower annual registration taxes, and a 20% tax reduction for flexifuel company cars. Also, a part of the program, the Swedish Government ruled that 25% of their vehicle purchases (excluding police, fire and ambulance vehicles) must be alternative fuel vehicles. By the first months of 2008, this package of incentives resulted in sales of flexible-fuel cars representing 25% of new car sales.
On the supply side, since 2005 the gasoline fulling stations selling more than 3 million liters of fuel a year are required to sell at least one type of biofuel, resulting in more than 1,200 gas stations selling E85 by August 2008. Despite all the sharp growth of E85 flexifuel cars, by 2007 they represented just 2% of the 4 million Swedish vehicle fleet. In addition, this law also mandated all new filling stations to offer alternative fuels, and stations with an annual volume of more than 1 million liters are required to have an alternative fuel pump by 31 December 2009. Therefore, the number of E85 pumps is expected to reach by 2009 nearly 60% of Sweden’s 4,000 filling stations.

Monday, April 13, 2009

SINGAPORE, Brazil will explore the transfer of know-how in ethanol production and distribution to the Southeast Asian countries


The move will be part of Brazil's campaign to promote ethanol as a commodity to be traded like oil in the world's marketplace, Brazil's Ambassador Paulo Alberto de Silveria Soares suggested at The Biofuels and Food Security Forum held in Singapore last Thursday. Brazil has a regime in place that encourages the adoption of ethanol within the country and the export of the biofuel to other nations. Brazil is the world's largest sugar cane-based ethanol producer and exporter. Its ethanol programme is supported by a massive sugar cane production equivalent to 500 million tonnes (550 million tons) of the world's output by the end of the 2007/2008 harvest season. Sugar cane is planted in the south-central or northeast regions of the country, with the nearest plantation about 250 kilometres (155 miles) away from the Amazon forest. Not one single stick of the country's sugar cane output is produced in the Amazon region, according to Soares. The sugar cane plantations in Brazil also do not occupy land previously used for the planting of food crops. Brazil is a net food exporter in the world marketplace and its ethanol production does not compromise the nation's food production, according to Soares. Ethanol now contributes 15 per cent of the country's energy mix and 45 per cent of the fuel used in the transport sector, Soares said at the forum. The success of Brazil's ethanol model is supported by a government mandate as well as the cost effectiveness of ethanol use and flex fuel vehicle adoption. Fuel sold at the pumps are required to carry 20 to 25 per cent ethanol content. Ethanol fuel blends are also made available at a lower cost than traditional gasoline. About 5 million flex fuel cars are plying the roads in Brazil. That number is expected to double to 10 million by 2010, according to Soares. Flex fuel vehicles cost less than vehicles running on gasoline in Brazil. Low cost credit facilities are extended to low income families for the purchase of such vehicles. The country also imposes a high tariff on imported vehicles. Brazil now transports its ethanol output across the country using trucks powered by ethanol fuel blend. An extensive network of pipeline is in the works to connect its distilleries to the markets in the country. © 2008 ODS-Petrodata Inc.

SINGAPORE, Brazil will explore the transfer of know-how in ethanol production and distribution to the Southeast Asian countries


The move will be part of Brazil's campaign to promote ethanol as a commodity to be traded like oil in the world's marketplace, Brazil's Ambassador Paulo Alberto de Silveria Soares suggested at The Biofuels and Food Security Forum held in Singapore last Thursday. Brazil has a regime in place that encourages the adoption of ethanol within the country and the export of the biofuel to other nations. Brazil is the world's largest sugar cane-based ethanol producer and exporter. Its ethanol programme is supported by a massive sugar cane production equivalent to 500 million tonnes (550 million tons) of the world's output by the end of the 2007/2008 harvest season. Sugar cane is planted in the south-central or northeast regions of the country, with the nearest plantation about 250 kilometres (155 miles) away from the Amazon forest. Not one single stick of the country's sugar cane output is produced in the Amazon region, according to Soares. The sugar cane plantations in Brazil also do not occupy land previously used for the planting of food crops. Brazil is a net food exporter in the world marketplace and its ethanol production does not compromise the nation's food production, according to Soares. Ethanol now contributes 15 per cent of the country's energy mix and 45 per cent of the fuel used in the transport sector, Soares said at the forum. The success of Brazil's ethanol model is supported by a government mandate as well as the cost effectiveness of ethanol use and flex fuel vehicle adoption. Fuel sold at the pumps are required to carry 20 to 25 per cent ethanol content. Ethanol fuel blends are also made available at a lower cost than traditional gasoline. About 5 million flex fuel cars are plying the roads in Brazil. That number is expected to double to 10 million by 2010, according to Soares. Flex fuel vehicles cost less than vehicles running on gasoline in Brazil. Low cost credit facilities are extended to low income families for the purchase of such vehicles. The country also imposes a high tariff on imported vehicles. Brazil now transports its ethanol output across the country using trucks powered by ethanol fuel blend. An extensive network of pipeline is in the works to connect its distilleries to the markets in the country. © 2008 ODS-Petrodata Inc.

Gana: Embrapa inaugura nova sede na África


Acra/Gana
As novas instalações da Embrapa África em Acra-Gana serão inauguradas pelo presidente Luiz Inácio Lula da Silva e pelo diretor-presidente da Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária, Silvio Crestana, neste domingo (20), às 11 horas (horário de Brasília). Crestana assinará memorando de entendimento com Constran S/A Construções e Comércio para execução de projetos nas áreas de monitoramento da produção de cana-de-açúcar em Gana. Na nova sede, serão desenvolvidas atividades como treinamentos para técnicos africanos, em parceria com o Conselho para Pesquisa Científica e Industrial (CSIR) a Agência Brasileira de Cooperação (ABC). O memorando de entendimento terá duração de cinco anos, com expectativa de produzir 180 milhões de litros de álcool por ano, em 30 mil hectares de plantio de cana-de-açúcar na região norte de Gana. Para Silvio Crestana, o projeto contribuirá para abertura de fronteiras para a iniciativa privada brasileira, em termos de negócios ou de contribuição social. “Ao transferir tecnologia, produtos e serviços, sempre haverá mercado para máquinas, equipamentos e investimentos” ressaltou. Essa cooperação incluirá as atividades de avaliação técnica das áreas de produção da cultura, do projeto de produção, elaboração de estudos de viabilidade para o uso de irrigação, acompanhamento e monitoramento das atividades de campo, agricultura de conservação, entre outros pontos.

Gana: Embrapa inaugura nova sede na África


Acra/Gana
As novas instalações da Embrapa África em Acra-Gana serão inauguradas pelo presidente Luiz Inácio Lula da Silva e pelo diretor-presidente da Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária, Silvio Crestana, neste domingo (20), às 11 horas (horário de Brasília). Crestana assinará memorando de entendimento com Constran S/A Construções e Comércio para execução de projetos nas áreas de monitoramento da produção de cana-de-açúcar em Gana. Na nova sede, serão desenvolvidas atividades como treinamentos para técnicos africanos, em parceria com o Conselho para Pesquisa Científica e Industrial (CSIR) a Agência Brasileira de Cooperação (ABC). O memorando de entendimento terá duração de cinco anos, com expectativa de produzir 180 milhões de litros de álcool por ano, em 30 mil hectares de plantio de cana-de-açúcar na região norte de Gana. Para Silvio Crestana, o projeto contribuirá para abertura de fronteiras para a iniciativa privada brasileira, em termos de negócios ou de contribuição social. “Ao transferir tecnologia, produtos e serviços, sempre haverá mercado para máquinas, equipamentos e investimentos” ressaltou. Essa cooperação incluirá as atividades de avaliação técnica das áreas de produção da cultura, do projeto de produção, elaboração de estudos de viabilidade para o uso de irrigação, acompanhamento e monitoramento das atividades de campo, agricultura de conservação, entre outros pontos.

Air New Zealand tested a jet fuel made from the jatropha plant.


For two hours, pilots tested the oil, in a 50-50 blend with conventional jet fuel in one of the four Rolls-Royce engines powering a Boeing 747-400 aircraft — the first test flight by a commercial airline using jatropha oil. Rob Fyfe, Air New Zealand’s chief executive, called the flight a milestone in commercial aviation. “Today we stand at the earliest stages of sustainable fuel development and an important moment in aviation history,” he said. The project has been 18 months in the works.
Unlike other biofuel crops like soybeans and corn, jatropha needs little water or fertilizer and can be grown almost anywhere — even in sandy, saline or otherwise infertile soil. Each seed produces 30 to 40 percent of its mass in oil, giving it a high per-acre yield, specialists said.
The results of the flight — and two others planned by rival airlines in the United States and Japan in January — will be closely watched by an industry that is trying to shift toward renewable, low-emissions fuels.
A sharp rise in crude oil prices — to more than $145 a barrel in July — offer a strong incentive for the industry to reduce its exposure to volatile oil prices. But pressure to reduce carbon emissions has also driven the search for alternatives.
The International Air Transport Association, which represents 230 airlines, wants its members to use 10 percent alternative fuels by 2017. The association has the goal that airlines will be able to fly carbon-free in 50 years, with the help of technologies like fuel cells and solar energy.
Such goals have ensured that research and development into greener flying have continued, despite the plunge in oil prices below $40 a barrel.
Having conducted a series of tests Tuesday, Air New Zealand and its partners, the aircraft manufacturer Boeing, the engine maker Rolls-Royce and the technology developer UOP, a part of Honeywell, will review the results “as part of our drive to have jatropha certified as an aviation fuel,” the flight’s chief pilot, Capt. David Morgan, said.
The hope is that the test results will lay the groundwork for jatropha to be commercially available in three to five years, executives from the companies said.
In February, Virgin Atlantic became the first airline to test a biofuel blend in a commercial aircraft, using a 20 percent mixture of coconut oil and babassu nut oil in one of its four engines.
Two more airlines are to test their alternatives next month. Continental Airlines will conduct a test flight on Jan. 7 using a blend that includes algae and jatropha, the first biofuel test flight of a commercial airliner owned by an American company.
And Japan Airlines is planning a test flight Jan. 30 using a fuel based on the camelina oilseed.
But the potential use of jatropha has not been free of criticism, with some observers fearing that farmers could be tempted to grow jatropha rather than edible crops in the hope of getting better prices.
Algae may be free of this potential problem, but research into algae is not as far advanced, said an Air New Zealand spokesman.
Air New Zealand said the jatropha used on Tuesday’s flight had been grown in Malawi, Mozambique and Tanzania.

Air New Zealand tested a jet fuel made from the jatropha plant.


For two hours, pilots tested the oil, in a 50-50 blend with conventional jet fuel in one of the four Rolls-Royce engines powering a Boeing 747-400 aircraft — the first test flight by a commercial airline using jatropha oil. Rob Fyfe, Air New Zealand’s chief executive, called the flight a milestone in commercial aviation. “Today we stand at the earliest stages of sustainable fuel development and an important moment in aviation history,” he said. The project has been 18 months in the works.
Unlike other biofuel crops like soybeans and corn, jatropha needs little water or fertilizer and can be grown almost anywhere — even in sandy, saline or otherwise infertile soil. Each seed produces 30 to 40 percent of its mass in oil, giving it a high per-acre yield, specialists said.
The results of the flight — and two others planned by rival airlines in the United States and Japan in January — will be closely watched by an industry that is trying to shift toward renewable, low-emissions fuels.
A sharp rise in crude oil prices — to more than $145 a barrel in July — offer a strong incentive for the industry to reduce its exposure to volatile oil prices. But pressure to reduce carbon emissions has also driven the search for alternatives.
The International Air Transport Association, which represents 230 airlines, wants its members to use 10 percent alternative fuels by 2017. The association has the goal that airlines will be able to fly carbon-free in 50 years, with the help of technologies like fuel cells and solar energy.
Such goals have ensured that research and development into greener flying have continued, despite the plunge in oil prices below $40 a barrel.
Having conducted a series of tests Tuesday, Air New Zealand and its partners, the aircraft manufacturer Boeing, the engine maker Rolls-Royce and the technology developer UOP, a part of Honeywell, will review the results “as part of our drive to have jatropha certified as an aviation fuel,” the flight’s chief pilot, Capt. David Morgan, said.
The hope is that the test results will lay the groundwork for jatropha to be commercially available in three to five years, executives from the companies said.
In February, Virgin Atlantic became the first airline to test a biofuel blend in a commercial aircraft, using a 20 percent mixture of coconut oil and babassu nut oil in one of its four engines.
Two more airlines are to test their alternatives next month. Continental Airlines will conduct a test flight on Jan. 7 using a blend that includes algae and jatropha, the first biofuel test flight of a commercial airliner owned by an American company.
And Japan Airlines is planning a test flight Jan. 30 using a fuel based on the camelina oilseed.
But the potential use of jatropha has not been free of criticism, with some observers fearing that farmers could be tempted to grow jatropha rather than edible crops in the hope of getting better prices.
Algae may be free of this potential problem, but research into algae is not as far advanced, said an Air New Zealand spokesman.
Air New Zealand said the jatropha used on Tuesday’s flight had been grown in Malawi, Mozambique and Tanzania.

Sunday, April 12, 2009

French Race for Ethanol Supremacy

France wants to be the number one ethanol producer in Europe, according to this article from Reuters posted on Planet Ark today. Currently, Spain is Europe’s biggest ethanol producer with annual output of 200,000 tonnes. France occupies the number two spot with output of 100,000 tonnes a year, according to the article. The French ethanol industry coordinator believes that France can beat that by 2008 because they have more agricultural output than Spain. Alain Jeanroy told Reuters he expects France to produce 880,000 tonnes of ethanol by 2008 and two million tonnes by 2015. Currently, most of the ethanol production in France is from sugar beets, but they expect wheat to be most used in the future “due to it’s high availability.” The European Commission set a non-binding goal to have 5.75 percent of their energy supplied by bio-fuels by 2010, but France wants to beat that goal. I found this map of biofuels plants in France that shows where the production is located. The blue dots are biodiesel and the red squares are ethanol. About 40 percent of the biofuels production in France is ethanol, 60 percent biodiesel. The main crop used for biodiesel production is rapeseed.

Sustainability-Verified Brazilian Ethanol reaches Swedish pumps in August


Sustainability-Verified Brazilian Ethanol reaches Swedish pumps in August

Starting this August, Swedish drivers will benefit from an innovative agreement between Sekab, Sweden’s top ethanol importer, and four Brazilian sugarcane ethanol producers: Alcoeste, Cosan, Guarani and NovAmerica. Ethanol shipped through Sekab to Sweden by those four companies is now being verified for sustainability by an independent agency, to ensure that it meets specific environmental and social criteria.According to Sekab vice-president Anders Fredriksson, the agreement will show Swedish consumers that what is being delivered matches precisely what consumers believed they were purchasing when they chose ethanol. “The product meets strict criteria, which answers questions frequently raised about Brazilian ethanol that at times lead to controversy in Europe”, he added. The agreement calls for all plants producing ethanol for export to Sweden to be audited on six specific points: reduction of CO2 emissions, observance of minimum levels of mechanized harvesting, a commitment to conserving forested areas, zero tolerance regarding non-regulated or child labour and observance of minimum wage levels according to existing collective agreements. The document also calls for companies participating in the agreement to be signataries of the Green Protocol, established in 2007 between the sugarcane industry and the state government of São Paulo. The Protocol established 2014 as the final deadline for all cane harvesting to be mechanized, eliminating the need to burn sugarcane leaves to allow for manual cutting.The first shipment of verified ethanol from Brazil was shipped to Sweden in mid-June, and is becoming available in Swedish fueling stations this month.

Sustainability-Verified Brazilian Ethanol reaches Swedish pumps in August


Sustainability-Verified Brazilian Ethanol reaches Swedish pumps in August

Starting this August, Swedish drivers will benefit from an innovative agreement between Sekab, Sweden’s top ethanol importer, and four Brazilian sugarcane ethanol producers: Alcoeste, Cosan, Guarani and NovAmerica. Ethanol shipped through Sekab to Sweden by those four companies is now being verified for sustainability by an independent agency, to ensure that it meets specific environmental and social criteria.According to Sekab vice-president Anders Fredriksson, the agreement will show Swedish consumers that what is being delivered matches precisely what consumers believed they were purchasing when they chose ethanol. “The product meets strict criteria, which answers questions frequently raised about Brazilian ethanol that at times lead to controversy in Europe”, he added. The agreement calls for all plants producing ethanol for export to Sweden to be audited on six specific points: reduction of CO2 emissions, observance of minimum levels of mechanized harvesting, a commitment to conserving forested areas, zero tolerance regarding non-regulated or child labour and observance of minimum wage levels according to existing collective agreements. The document also calls for companies participating in the agreement to be signataries of the Green Protocol, established in 2007 between the sugarcane industry and the state government of São Paulo. The Protocol established 2014 as the final deadline for all cane harvesting to be mechanized, eliminating the need to burn sugarcane leaves to allow for manual cutting.The first shipment of verified ethanol from Brazil was shipped to Sweden in mid-June, and is becoming available in Swedish fueling stations this month.

Congressista americano propõe obrigatoriedade de veículos flex nos EUA

Congressista americano propõe obrigatoriedade de veículos flex nos EUA 08/04/2009

Um projeto de lei apresentado no Congresso dos Estados Unidos pelo deputado federal Eliot Engel propõe que metade dos automóveis fabricados ou vendidos nos EUA seja flex até 2012. O texto prevê ainda que o percentual de veículos flex deve chegar a 80% até 2015. Para Engel, este é o "momento correto" para que as montadoras americanas comecem uma transformação que leve o país para longe da dependência de petróleo importado.
Para o representante-chefe da União da Indústria de Cana-de-Açúcar (UNICA) na América do Norte, Joel Velasco, essa legislação, se aprovada, quebraria o monopólio petroleiro sobre os motores americanos. “O Deputado Engel é mais um entre outros deputados que reconhece que é na diversificação de fontes de energia que os EUA vão conseguir sua segurança energética.” Segundo Engel, o custo adicional para tornar os carros flex é de somente US$90 ou US$100 por carro. “No momento em que o governo está financiando algumas das montadoras de Detroit, este poderia ser o momento ideal para refazer as ferramentas para eles poderem, assim, ter esses carros flex”, afirmou.
O deputado disse ainda que com a implantação da tecnologia flex, o preço do combustível poderá ficar mais baixo, favorecendo os consumidores dos EUA.

EUA buscam evitar nova 'década perdida' nas relações com a América Latina

EUA buscam evitar nova 'década perdida' nas relações com a América Latina

BRUNO GARCEZ da BBC Brasil, em Washington

O embaixador Jeffrey Davidow, enviado especial do governo americano à Cúpula das Américas - que acontece entre 17 e 19 de abril em Trinidad e Tobago - afirmou que os Estados Unidos querem evitar uma nova "década perdida" nas relações com a América Latina e que o país usará o encontro para reforçar essa mensagem.
Os comentários de Davidow, que serviu como embaixador americano no México e na Venezuela, foram feitos no evento "Cúpula das Américas: Perspectivas e Possibilidades", realizado nesta terça-feira na sede do centro de pesquisas Council of the Americas, em Washington.
"Um dos temas que surge em todas as conversas com líderes da região é o temor de que a atual crise econômica internacional provoque uma nova década perdida. Esta será não apenas a espinha dorsal da conferência, mas também o tema de maior interesse", afirmou.
Segundo Davidow, o presidente Barack Obama irá ao encontro com "espírito aberto" e com vontade de "dar um 'reset' (reiniciar) nas relações com o continente".
O embaixador destacou que o encontro se dará pouco após a reunião do G20, que acontece nesta quinta-feira, em Londres, e que cinco dos participantes da reunião também estarão em Trinidad e Tobago: Estados Unidos, México, Canadá, Brasil e Argentina.
De acordo com Davidow, uma das propostas que os americanos levarão a Londres e Trinidad Tobago é a de injetar mais recursos em organismos internacionais como o Fundo Monetário Internacional (FMI) e o Banco Interamericano de Desenvolvimento (BID).
"Geometria variável"
O representante americano também afirmou que Obama procurará frisar a mensagem de que abraçar o protecionismo seria a maneira errada de contornar a crise financeira.
Davidow destacou ainda que a cúpula servirá para que as diferentes nações possam compartilhar experiências em empreendimentos que estão tendo êxito em seus países, como programas condicionais de transferência de renda - como o Bolsa Família e o mexicano Oportunidades - ou de biocombustíveis - como a parceria entre Brasil e Estados Unidos para a produção de etanol em outros países.
Para o embaixador, "em vez de buscar uma grande parceria, na qual todos têm de marchar no mesmo ritmo, ao mesmo tempo, a coisa deveria se dar mais na linha do jargão da moda em Washington: geometria variável".
O conceito é de que se um país identifica interesse de outra nação em atuar em uma mesma área, as duas nações podem buscar uma negociação direta, sem esperar o engajamento de outros países ou um passo inicial por parte dos Estados Unidos.
A mensagem, diz Davidow, é "vamos trabalhar juntos, sem que os Estados Unidos tenham que assumir a liderança ou sem que haja a necessidade de se criar um consórcio com uma dúzia de nações".

EUA buscam evitar nova 'década perdida' nas relações com a América Latina

EUA buscam evitar nova 'década perdida' nas relações com a América Latina

BRUNO GARCEZ da BBC Brasil, em Washington

O embaixador Jeffrey Davidow, enviado especial do governo americano à Cúpula das Américas - que acontece entre 17 e 19 de abril em Trinidad e Tobago - afirmou que os Estados Unidos querem evitar uma nova "década perdida" nas relações com a América Latina e que o país usará o encontro para reforçar essa mensagem.
Os comentários de Davidow, que serviu como embaixador americano no México e na Venezuela, foram feitos no evento "Cúpula das Américas: Perspectivas e Possibilidades", realizado nesta terça-feira na sede do centro de pesquisas Council of the Americas, em Washington.
"Um dos temas que surge em todas as conversas com líderes da região é o temor de que a atual crise econômica internacional provoque uma nova década perdida. Esta será não apenas a espinha dorsal da conferência, mas também o tema de maior interesse", afirmou.
Segundo Davidow, o presidente Barack Obama irá ao encontro com "espírito aberto" e com vontade de "dar um 'reset' (reiniciar) nas relações com o continente".
O embaixador destacou que o encontro se dará pouco após a reunião do G20, que acontece nesta quinta-feira, em Londres, e que cinco dos participantes da reunião também estarão em Trinidad e Tobago: Estados Unidos, México, Canadá, Brasil e Argentina.
De acordo com Davidow, uma das propostas que os americanos levarão a Londres e Trinidad Tobago é a de injetar mais recursos em organismos internacionais como o Fundo Monetário Internacional (FMI) e o Banco Interamericano de Desenvolvimento (BID).
"Geometria variável"
O representante americano também afirmou que Obama procurará frisar a mensagem de que abraçar o protecionismo seria a maneira errada de contornar a crise financeira.
Davidow destacou ainda que a cúpula servirá para que as diferentes nações possam compartilhar experiências em empreendimentos que estão tendo êxito em seus países, como programas condicionais de transferência de renda - como o Bolsa Família e o mexicano Oportunidades - ou de biocombustíveis - como a parceria entre Brasil e Estados Unidos para a produção de etanol em outros países.
Para o embaixador, "em vez de buscar uma grande parceria, na qual todos têm de marchar no mesmo ritmo, ao mesmo tempo, a coisa deveria se dar mais na linha do jargão da moda em Washington: geometria variável".
O conceito é de que se um país identifica interesse de outra nação em atuar em uma mesma área, as duas nações podem buscar uma negociação direta, sem esperar o engajamento de outros países ou um passo inicial por parte dos Estados Unidos.
A mensagem, diz Davidow, é "vamos trabalhar juntos, sem que os Estados Unidos tenham que assumir a liderança ou sem que haja a necessidade de se criar um consórcio com uma dúzia de nações".

Bill Clinton propõe combater mudança climática como saída à crise

Bill Clinton propõe combater mudança climática como saída à crise

Publicidade da Efe, em Bruxelas

O ex-presidente americano Bill Clinton propôs hoje (2), em Bruxelas, impulsionar as políticas de luta contra a mudança climática como uma fórmula para sair da crise econômica internacional.
"Cada vez que vejo um lixão, vejo empregos", disse Clinton, em referência às oportunidades colocadas pelas energias renováveis durante seu discurso em um fórum organizado na sede do Parlamento Europeu pelo Grupo Socialista.
Segundo o ex-presidente dos Estados Unidos, "a saída para a crise está em criar milhões e milhões de empregos" para desenvolver novas formas de gerar energia que mudem "a maneira com a qual alimentamos nossas economias".
Clinton ressaltou a necessidade de agir logo contra a mudança climática, e disse que "é relativamente fácil concordar metas estratégicas como um bom resultado da Conferência de Copenhague", que será realizada este ano, para buscar um acordo global.
Junto com o desafio da mudança climática, Bill Clinton aprofundou em sua intervenção nos outros dois grandes problemas que, segundo ele, "o mundo interdependente" de hoje possui: a desigualdade e a instabilidade.
"Não podemos ignorar estes problemas por causa da crise financeira atual", insistiu, e recomendou aos Governos que definam planos de recuperação 'agressivos' e, ao mesmo tempo, impulsionem a cooperação internacional.
"Eu apoio o plano do presidente [Barack] Obama, mas também apoio a secretária de Estado [Hillary Clinton] quando diz que não podemos nos afastar do resto do mundo", disse.

Saturday, April 11, 2009

Brasileiras disputam mercado de colheitadeiras ! GAZETA MERCANTIL

Brasileiras disputam mercado de colheitadeiras

Ribeirão Preto (SP), 3 de Maio de 2007 - Estratégia é oferecer máquinas com capacidade de colher canaviais a partir do segundo corte. O "boom" do setor sucroalcooleiro está levando empresas brasileiras de implementos agrícolas a tirarem da gaveta antigos projetos para participar do crescente mercado de colheitadeiras de cana-de-açúcar. Nesta 14 edição da Agrishow Ribeirão Preto, que termina sábado, há pelo menos três empresas paulistas que investem para produzir, ainda neste ano, colheitadeiras de cana de pequeno porte. São elas Civemasa, de Araras, Star, de Serrana, e Motocana, de Piracicaba.
Além delas, há a tradicional Santal, de Ribeirão Preto, que investe R$ 30 milhões para dobrar sua produção para 60 unidades em 2008. Mas a Santal, com seu modelo Tandem, de três eixos, disputa mercado diretamente com a Case e John Deere, que produzem colheitadeiras de cana de grande porte.
As máquinas da Civemasa, Star e Motocana podem ser consideradas pequenas se comparadas com as da Case, John Deere e Santal. Estas pesam até 19 mil quilos, tem motores de até 332 cavalos de potência, consomem entre 42 e 50 litros de diesel por hora e colhem de 850 a 1 mil toneladas de cana por dia. As pequenas têm aproximadamente metade do peso, da potência, do consumo de combustível e da produtividade. Também custam quase a metade das grandes, cujos preços variam de R$ 850 mil a R$ 1 milhão.
"Nossa máquina tem bom desempenho para canaviais com até 100 toneladas de cana por hectare. Ou seja, é boa para colher a cana do terceiro corte em diante, quando a densidade dos canaviais é menor", diz Célio Song, diretor-administrativo da Star Indústria de Máquinas Agrícolas. Segundo Song, "as colheitadeiras tradicionais se justificam nos primeiros cortes. Mas, a partir do terceiro corte, as grandes ficam superdimensionadas. E as pequenas passam a ter melhor relação custo/benefício".
Com sede em Serrana, a Star investiu R$ 5 milhões no desenvolvimento da máquina e está aplicando valor igual na construção de uma fábrica em Sertãozinho, também no interior paulista. A empresa espera produzir 40 máquinas neste ano e 80 em 2008. O preço do modelo CC 701, exposto na Agrishow, é de R$ 550 mil.
"Se tivéssemos cem máquinas hoje para vender, precisaria escolher os compradores", afirma Edmilson Tumoli, gerente de vendas da Civemasa Implementos Agrícolas, tradicional produtora de implementos agrícolas para o setor canavieiro. Assim como a máquina da Star, a da Civemasa opera bem na colheita de mudas para o plantio.
A Civemasa investiu R$ 10 milhões no desenvolvimento da colheitadeira e na ampliação da fábrica em Araras, para produzir entre 50 e 80 máquinas nesta safra. A empresa ainda não colocou preço no seu modelo CIV 8500D, exposto na Agrishow.
Edemir Tabai, gerente comercial da Motocana, informa que a empresa de Piracicaba desistiu do modelo Fênix, para colheita de cana inteira, e decidiu investir num modelo de colheitadeira de médio porte, para cana picada.
A própria Case já investiu em um modelo "Júnior" de colheitadeira de cana, testado na Ásia, México, Venezuela e Brasil. "Se a Case decidir produzir este modelo, será para exportação para países que têm baixa produtividade", disse Francesco Pallaro, vice-presidente da CNH Latin América.
"As colheitadeiras pequenas têm seu nicho de mercado: servem para pequenos produtores ou para colher muda", opina José Luis Coelho, gerente comercial da Unidade de Negócios Cana-de-Açúcar da John Deere, baseada em Ribeirão Preto. Obviamente, as pequenas terão dificuldade de operar, um canavial irrigado de primeira qualidade, cuja produtividade, no primeiro corte, pode chegar a 180 ou 200 toneladas por hectare. (Gazeta Mercantil/Caderno C - Pág. 7)(Edson Álvares da Costa)

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